انتخاب سایز مناسب برای تلویزیون

تلویزیون های قدیمی دارای محدودیت هایی فراوانی بودند که تلویزیون های امروزی به لطف پیشرفت علم و دانش، آن محدودیت ها را ندارند. به عنوان مثال، در تلویزیون های قدیمی هرچه از فاصله ی دورتر نگاه می کردید، کیفیت تصویر بهتر بود ولی در تلویزیون های امروزی، صفحات نمایشی تولید می شود که در فواصل مختلف، وضوح و کیفیت تصویر خوبی دارند. این وضوح و کیفیت تصویر، در همه ی سایز ها و اندازه های مختلف وجود دارد.

تولید کننده های تلویزیون، در سال های اخیر، تلویزیون های بزرگی تولید کرده اند که می توان گفت مرز اندازه و ابعاد را شکسته اند. سایز های اعجاب آور 90 اینچ و 110 اینچ با صفحه نمایش UHD نمونه ای از آن ها است. اما آیا واقعا در انتخاب سایز تلویزیون، باید بزرگترین آن ها را انتخاب کرد؟ معیار های انتخاب یک سایز خوب برای تلویزیون کدام است؟

در این مقاله مرکز تعمیرات تلویزیون دیبا سرویس شما را با معیار های انتخاب سایز مناسب تلویزیون، آشنا خواهیم کرد.

اندازه گیری برای سایز مناسب تلویزیون

برای خرید یک تلویزیون، یکی از نکاتی را که باید دقت کنید، انتخاب اندازه و سایز مناسب برای منزل، اداره، سالن و ... می باشد. برای انتخاب سایز مناسب، باید قبل از خرید یکسری اندازه گیری ها را انجام دهید.

در سال های اخیر، تغییراتی در سایزبندی های تلویزیون های مسطح ایجاد شده است که نمونه آن سایز 42 است که جای خود را به سایز 39 و 46 داده است. هم چنین توجه داشته باشید که ممکن است چند اینچ بالاتر یا پایین تر، زیاد به چشم نیاید ولی سایز تلویزیون های امروزی را به صورت مورب اندازه گیری می کنند. این بدان معناست که فقط چند اینچ بالاتر یا پایین تر، تفاوت های بسیار زیادی در ابعاد و اندازه ها به وجود می آورد. نکته آخر هم اینکه قاب ها و چارچوب ها هم در سایز بندی تلویزیون ها تأثیر گذارند. تلویزیون های جدیدی که دارای قاب باریک تر هستند در مقایسه با تلویزیون هایی که قاب بزرگ تری دارند، چنانچه سایز هر دو یکی باشد، صفحه نمایش این دو با هم یکی نخواهد بود و تلویزیون با قاب باریک تر دارای صفحه نمایش بزرگ تری خواهد بود.

وقتی شما قبل از مراجعه به مغازه یا فروشگاه تلویزیون، در رابطه با اندازه ها و سایز های تلویزیون های مختلف آگاهی داشتید، در مغازه با مواجه شدن با آن همه تلویزیونی که روی یک دیوار نصب شده اند، گیج نخواهید شد و در خرید سایز مناسب تلویزیون کمتر دچار اشتباه خواهید شد.

  • این یک قانون اثبات شده است و کاملا واضح است که هر چه اتاق بزرگ تر باشد، تلویزیونی را که برای آن اتاق می خریم، باید بزرگ تر باشد. یک قائده دیگر هم کاملا مسلم است و آن هم این که هر چه تلویزیون بزرگتر باشد، بهتر است. نگاه کردن به یک صفحه نمایش کوچک، برای افراد امروزی، خسته کننده خواهد بود و افراد سریع تر به صفحات نمایش بزرگ تر عادت می کنند.

انتخاب تلویزیون دارای وزن مناسب

در هنگام خرید تلویزیون، باید در نظر داشته باشید که فضایی که می خواهید تلویزیون را در آن قرار دهید، چگونه است؟ انتخاب اندازه مناسب تلویزیون متناسب با موقعیت قرارگیری اش ( یا استند ) مهم است. یک تلویزیون بزرگ در یک جای کوچک به سختی جای می گیرد. همچنین شما باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که اگر قصد دارید تلویزیون را بر روی دیوار نصب کنید، به سازه های به کار برده شده در دیوار محل نصب، دقت کنید. آیا آن دیوار می تواند وزن تلویزیون شما را تحمل کند؟ پس باید در انتخاب تلویزیون به وزن آن هم توجه کنید.

در هنگام نصب تلویزیون بر روی دیوار هم باید به برخی نکات دقت نمایید. که عبارتند از:

1 - براکت دیواری که قصد دارید برای تلویزیون استفاده کنید، باید استحکام لازم برای تحمل وزن تلویزیون را داشته باشد.

2 - این براکت باید محکم به دیوار نصب شود و به خوبی فیکس دیوار شود.

3 - در نصب براکت، از پیچ هایی استفاده کنید که قدرت نگه داری وزن تلویزیون را داشته باشند. برخی پیچ ها کوچک تر هستند و توانایی تحمل وزن بالا را ندارند.

در مجموع تلویزیون های امروزی دارای وزن میانگین 20 کیلو گرم هستند. که تلویزیون های LED با صفحات نمایش باریک تر وزن کمتر از این میانگین را دارند و تلویزیون های پلاسما و Ultra HD دارای وزن بیشتری هستند. البته سایز تلویزیون ها هم در وزن شان تأثیر دارد و هر چه سایز تلویزیون بالاتر باشد، وزن آن هم بیشتر است. مثلا یک تلویزیون Ultra HD با سایز 65 اینچ، دارای وزنی در حدود 30 تا 36 کیلوگرم خواهد بود اما این رقم برای همان تلویزیون با سایز 90 اینچ، تا 75 کیلو گرم افزایش خواهد یافت. برای نصب تلویزیون بر روی دیوار، باید به این اعداد و ارقام آگاهی داشته باشید و مطمئن باشید که توانایی مهار این وزن ها را خواهید داشت.

مکان تلویزیون

همانطور که گفته شد، اتاق های بزرگ تر نیاز به صفحه های نمایش بزرگ تر دارند و اتاق های کوچک تر باید صفحه نمایش کوچک تر را داشته باشد. مثلا برای اتاق خواب، باید تلویزیون کوچک تری فراهم کرد ولی برای اتاق اصلی و حال، که یک اتاق بزرگ و همگانی تر است، باید سایز بزرگ تر ( حداقل 50 اینچ ) برای تلویزیون انتخاب کرد. مکان تلویزیون در انتخاب سایز آن نیز مؤثر است.

فاصله مناسب برای تماشای تلویزیون

برخی از افراد دست به تحقیق در رابطه با فاصله مناسب برای تماشای تلویزیون زده اند و نتایجی را به دست آورده اند که ما آن ها را در یک جدول آورده ایم. اما این قوانین، تغییر پذیر خواهند بود و تنها نظر این دسته از افراد است.

 

نکاتی در هنگام خرید تلویزیون جدید

اگر قصد خرید تلویزیون های جدید Ultra HD را دارید، در ادامه توجه شما را به چند نکته در همین رابطه جلب می‌کنیم.

1 - تلویزیون ‌های Ultra HD در سایز های زیر 55 اینچ، کیفیت خوبی ندارند. پیشنهاد می کنیم از سایز های بالاتر از 65 اینچ تلویزیون ‌های Ultra HDخریداری کنید.

2 - مدل های جدید تلویزیون های Ultra HD تراکم پیکسلی بسیار بالاتری داشته و می توان در فاصله های مختلف، تصاویر با کیفیت را از صفحه نمایش این تلویزیون ها مشاهده کرد. نگرانی پایین بودن کیفیت تصاویر در فواصل پایین، در این نوع تلویزیون ها برطرف شده است.

3 - در خرید تلویزیون های Ultra HD، دقت کنید که از برندهایی خرید نمایید که در ساخت صفحه نمایش تلویزیون، از مواد با کیفیت بالا استفاده کرده باشند.

خواندن 7920 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.