تلویزیون های LED

امروزه انواع تلویزیون های مختلفی در بازار موجود است که شامل پلاسما، LCD ، LED و تلویزیون های سه بعدی می شوند. هرکدام از آن ها دارای تقسیم بندی های جداگانه ای هستند و برای هر کدام از آن ها می توان یک کتاب نوشت چه برسد به یک مقاله. این که شما فکر کنید که این تلویزیون ها تقریبا شبیه به هم هستند، کاملا در اشتباه هستید. هر کدام از این نوع تلویزیون ها دارای انواع مختلفی هستند که در این تقسیم بندی هم دارای تفاوت های زیادی می باشند.

در این مقاله قصد داریم تلویزیون های LED یا LED TV را بررسی کنیم و انواع آن را بیان کنیم.  

تلویزیون های LED

تلویزیون های ال ای دی

با این که تلویزیون های LED دارای چند نوع مختلف هستند، اما اکثر مردم فکر می کنند که آن ها شبیه به هم هستند که این اشتباه است. آن ها دارای تفاوت های بسیاری هستند.

تلویزیون های LED را اگر بخواهیم بهتر بشناسیم، باید بگوییم که در واقع تمام تلویزیون های LED همان تلویزیون های LCD هستند که از لامپ های LED به جای لامپ فلورسنت برای نور پس زمینه استفاده شده است. اما تلویزیون های ال ای دی تفاوت هایی با هم دارند.

تلویزیون های LED را می توان به دو دسته کلی به نام FULL-LED و EDGE-LED تقسیم بندی کرد. البته هر دوی آن ها قابلیتی به نام Local Dimming ( یا تاریکی موضعی ) را دارند. Local Dimming قابلیتی است که با استفاده از آن می توان نور صفحه را در مکان های مختلف تنظیم کرد.

تاریکی موضعی یا  Local Dimming

تاریکی موضعی باعث می شود نسبت کنتراست واقعی تصویر، با استفاده از عمیق تر کردن و طبیعی تر کردن رنگ سیاه، افزایش یابد. اما تاریکی موضعی یک مشکل دارد که آن هم Blooming نام دارد. Blooming در نقاط تاریک تأثیر دارد و نور نقاط روشن را به روی نقاط تاریک پخش می کند و این بزرگ ترین مشکل Local Dimming است که به عنوان مثال باعث می شود رنگ سیاه، خاکستری نشان داده شود. مقدار Blooming در تلویزیون های مختلف، متفاوت است.

مشکل Blooming به این دلیل وجود دارد که تعداد Local Dimming به اندازه تعداد لامپ های LED نیست و معمولا هم تولید کننده ها این اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار نمی دهند.

در LCD های معمولی با نور پس زمینه CCFL و بسیاری از Edge-LED ها کل نور پس زمینه به یکباره تابیده می شود.

تلویزیون های ال ای دی

انواع تلویزیون های  LED

1 - Full-array  یا  Full LED بدون تاریکی موضعی ( یا بدون Local Dimming)

در این نوع از تلویزیون های LED، کیفیت تصویر، تفاوت چندانی با کیفیت تصویر در تلویزیون های LCD ندارد و فقط به جای لامپ فلورسنت پشت زمینه در تلویزیون های LCD، از لامپ های LED در سرتاسر پشت پنل استفاده شده است.

2 - Edge-lit  یا Edge-LED بدون تاریکی موضعی (   Local Dimming)

تفاوت این تلویزیون ها با تلویزیون های قبلی در نحوه استفاده از لامپ های LED است. در تلویزیون های Edge-lit  ، لامپ های LED تنها در لبه های پنل نصب شده اند و نور را به مرکز و نقاط دیگر صفحه می تابند و بر خلاف تلویزیون های Full-array در سرتاسر پشت پنل پخش نشده اند. کیفیت تصویر در این نوع تلویزیون ها از کیفیت تصویر در تلویزیون های LCD خیلی بهتر است. تلویزیون های Edge-lit  بیشترین نوع از تلویزیون های LED امروزی هستند. اولین تلویزیون از این نوع LED TV ها، در سال 2009 توسط شرکت سامسونگ ساخته شد. مهم ترین ویژگی های این نوع تلویزیون ها، عبارت است از : باریک بودن و سبک بودن. و همین ویژگی آن ها باعث شده نصب آن ها بر روی دیوار آسان باشد. البته این مدل از تلویزیون های LED ، در برخی موارد مشکل تابش نور بیشتر در لبه صفحه و نور کمتر در مرکز صفحه را دارند.

3 - Full-array  یا Full-LED با تاریکی موضعی ( Local Dimming )

در این نوع تلویزیون ها، لامپ های LED در سرتاسر پشت پنل گسترده شده اند ولی نور تک تک آن ها، قابل کنترل است. تلویزیون های Full-array با تاریکی موضعی، بهترین نوع تلویزیون های LED هستند که در آن ها کیفیت تصاویر بسیار بهتر از تلویزیون های LCD است. اما، گاهی اوقات ( آن هم خیلی کم ) پیش می آید که در برخی از مدل های این نوع، نور مرکز بیشتر از نور کناره هاست و نقاط تیره، روشن تر نشان داده می شود. البته این مشکل تا اندازه زیادی در مدل های جدید برطرف شده و قابل تشخیص نیست.

4 - Edge-lit  یا Edge-LED با تاریکی موضعی (  Local Dimming )

این نوع LED TV ها همان مورد دوم است با این تفاوت که نور لامپ های LED در لبه های پنل قابل کنترل هستند. ولی هنوز هم روشنایی در سراسر پنل یکسان نیست و لبه های تلویزیون روشن تر از وسط صفحه است اما این مشکل کمتر مشخص است. کیفیت تصویر در این نوع تلویزیون ها نیز به خوبی تلویزیون های Full-LED با تاریکی موضعی نیست. اولین بار این تلویزیون ها در سال 2010 معرفی شدند.

نکاتی که در مورد LED TV ها باید بدانید

1 - مزیت تلویزیون های مدلEdge-lit  باریک بودن شان است ولی تصاویر در آن ها یکنواخت نیست.

2 - در تلویزیون های LED-Backlitهنوز هم مشکل زاویه دید LCD TV ها وجود دارد و در برخی موارد این مشکل بزرگ تر نیز شده است.

3 - در برخی از تلویزیون های LED کیفیت تصویر با کیفیت تصاویر در تلویزیون های پلاسما برابری می کند. که عبارتند از تلویزیون های LED با قابلیت تاریکی موضعی. البته برتری زاویه دید در تلویزیون های پلاسما بهتر است ولی تلویزیون های LED مصرف برق کمتری دارند.

4 - مصرف برق تلویزیون های LED به طور میانگین کمتر از تلویزیون های LCD است. البته هرچه روشنایی صفحه افزایش یابد، مصرف برق بیشتر خواهد شد.

5 - اگر می خواهید از تلویزیون های LED لذت ببرید و کیفیت تصاویر خوبی را تجربه کنید، باید صفحه نمایش آن را به خوبی تنظیم کنید.

سخن آخر

اگر بخواهیم خلاصه ای از این مطلب را بیان کنیم، باید بگوییم که تلویزیون های LED در واقع همان تلویزیون های LCD هستند که به جای لامپ فلورسنت پشت پنل، از لامپ های LED برای نور پس زمینه استفاده شده است. در این نوع تلویزیون ها، مصرف برق کمتر شده است و کیفیت بیشتر. اما برخی نقاط ضعف هنوز هم هستند که در آینده نه چندان دور، با پیشرفت علم و دانش کاهش پیدا خواهند کرد.

خواندن 2079 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.