شناخت و آزمایش ترانسفورمرهای سوئیچینگ در تلویزیون LCD سونی

ترانسفورمر های سوئیچینگ را می توان در منابع تغذیه سوئیچینگ تلویزیون های LCD سونی مشاهده کرد ( ترانسفورمر های High Voltage در برد اینورتر نوعی از ترانسفورمر سوئیچینگ می باشد) _ وظیفه ترانسفورمر تبدیل ولتاژ اعمال شده به سیم پیچ اولیه آن به ولتاژهای پایین تر ((Step Down یا بالاتر(Step Up) در میان سیم پیچ های ثانویه آن است که با توجه به تعداد حلقه های موجود در سیم پیچ های بخش اولیه و ثانویه می باشد. ترانسفورمر های سوئیچینگ مقاوم هستند و به ندرت دچار مشکل می شوند ، اما هنگامی که معیوب می شوند معمولا باعث خواهند شد قطعات موجود در مدارهای بخش اولیه ترانسفورمر سوئیچینگ که ترانسفورمر را راه اندازی می کنند بسوزند یا خراب شوند و همچنین به احتمال زیاد فیوز اصلی نیز خواهد سوخت.

خرابی رایج این قطعه بیشتر اتصالی در سیم پیچ اولیه می باشد. سیم پیچ های ثانویه به ندرت در منبع تغذیه سوئیچینگ تلویزیون LCD سونی دچار مشکل می شوند چون آنها کاهنده ولتاژ هستند و همچنین بخش ثانویه دارای سیم پیچ های کمتری هستند (از نظر تعداد دور حلقه های سیم پیچ) ، به هر حال بخش اولیه سیم پیچ های زیادی دارد. برای آزمایش سیم پیچ اولیه ترانسفورمر سوئیچینگ از Ring Tester استفاده کنید. ابتدا با دنبال کردن مسیر پایه مثبت خازن اصلی پایه اول سیم پیچ اولیه را تعیین کنید.

سپس مسیر را از پایه سورس Power Mosfet دنبال کنید تا به پایه بعدی سیم پیچ اولیه برسید. پراب های آزمایش Ring Tesrer را روی این دو پایه قرار دهید. بیشتر ترانسفورمر های سوئیچینگ 4 تا 8 LED موجود در Ring Tester را روشن خواهند کرد. البته می توانید قرائت به دست آمده در زمان بررسی را با ترانسفورمر سوئیچینگ سالم که دقیقا مشابه هم هستند مقایسه کنید. البته این کار معمولا عملی نیست ، بنابراین اگر مشاهده کردید تنها یک یا دو LED سونی روشن می شود یا اصلا هیچ کدام روشن نمی شود به احتمال زیاد اتصالی در سیم پیچ ایجاد شده و لازم است آن را تعویض کنید. اگر آزمایش ترانسفورمر سوئیچینگ خرابی را نشان می دهد همیشه آن را از برد مدار جدا کرده و دوباره آزمایش کنید تا از خراب بودن آن مطمئن شوید.

اگر ترانسفورمر سوئیچینگ LCD سونی بیرون از مدار سالم باشد پس به قطعات معیوب دیگر در SMPS مشکوک شوید شاید یک دیود در بخش ثانویه اتصالی کرده باشد. اگر متوجه شدید ترانسفورمر سوئیچینگ خراب است ، در پیدا کردن قطعه جایگزین دقیق ممکن است دچار مشکل شوید و شاید مجبور شوید شرکت یا شخصی را پیدا کنید که ترانسفورمر را برای شما سیم پیچی مجدد کند یا می توانید با استفاده از دستور العمل های موجود در اینترنت خودتان آن را سیم پیچی مجدد کنید. همچنین می توانید ترانسفورمر را از نظر قطعی در سیم پیچ اولیه بررسی کنید هر چند این خرابی زیاد رایج نیست. مولتی متر دیجیتال را روی مقیاس اهمی تنظیم کنید یا در مولتی متر آنالوگ مقیاس X1 اهم را انتخاب کنید. سیم پیچ اولیه را از نظر قرائت اهم پایین بررسی کنید.اگر قرائت 0.L یا بی نهایت باشد پس سیم پیچ قطع شده و ترانسفورمر سوئیچینگ باید تعویض یا سیم پیچی مجدد شود.

شما عزیزان می توانید جهت تعمیرات تلویزیون ال سی دی خود با دیبا سرویس بعنوان مرکز تعمیرات تلویزیون ال ای دی سونی ، تعمیرات تلویزیون ال سی دی سونی و همچنین سامسونگ،ال جی، توشیبا و فیلیپس تماس حاصل فرمایید

خواندن 7047 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.