نمایشگرهای کریستال مایع LCD (Liquid Crystal Display)

نمایشگرهای LCD ال جی با توجه به قیمت , ابعاد و کیفیت از رایج ترین نمایشگرهای موجود هستند. در اینجا به بررسی ساختار و عملکرد این نمایشگرها می پردازیم :

کریستال مایع چیست ؟

مواد در سه فاز جامد , مایع و گاز قرار دارند. جامدات حالت بلوری و مولکولی ثابتی دارند ولی مایعات تغییر وضعیت می دهند. گرما و حرارت باعث تغییر وضعیت مولکولی و کریستالی مواد می شود. برای تبدیل کریستال مایع به مایع واقعی درجه حرارت زیادی لازم است. کریستال مایع LCD ال جی از ترکیب مواد آلی مانند کلستریل و اسید بنزویک ساخته می شود.

کریستال مایع در سال 1888 شناخته شده است ولی اولین نمایشگر کریستال مایع LED ال جی در سال 1968 و جهت استفاده در دستگاه های کوچک طراحی و به کار گرفته شده است.

نمایشگرهای کریستال مایع LCD (Liquid Crystal Display)

سه نوع کریستال مایع وجود دارد :

Nematic , Smectic , Cholestric

چهار خاصیت کریستال مایع LCD ال جی که سبب استفاده از آن در ساخت نمایشگر می شود عبارتند از :

نور را پلاریزه می کند , کریستال های مایع تغییر وضیت داده و نور پلاریزه را تغییر می دهند , جریان الکتریکی باعث تغییر ساختار کریستال های مایع می شود و مواد شفافی هستند که جریان الکتریکی را عبور می دهند.

تاریخچه ی پیدایش و تکامل نمایشگرهای LCD ال جی را به ترتیب زیر می توان بیان کرد :

1888. گیاه شناس اتریشی فردریک رینیتزر در سال 1888 با ترکیب مواد , مایعی را بدست آورد که خصوصیاتی شبیه به جامدات و آرایش بلوری شکل داشت ولی خواص آن همانند مایع بود. این مایع در اثر تغییرات حرارت پایداری نسبتا خوبی نشان داده و خاصیت بلوری خود را از دست نمی دهد.

1901. در سال 1901 بحث استفاده از کریستال مایع و خواص الکتریکی آن مطرح شد.

1911. مشخصات , نحوه ساخت و کاربرد کریستال مایع ارائه گردید.

1936. لامپ های کریستال مایع توسط شرکت تلگراف بی سیم مارکونی ساخته شد.

1963. مشخصات تئوری نمایشگرهای کریستال مایع LCD ال جی توسط دکتر جرج گری ارائه گردید.

شما عزیزان می توانید جهت تعمیرات تلویزیون خود با دیبا سرویس بعنوان مرکز تعمیرات تلویزیون ال سی دی سامسونگ ، تعمیرات تلویزیون ال سی دی ال جی ، تعمیرات تلویزیون ال سی دی سونی و همچنین توشیبا و فیلیپس تماس حاصل فرمایید

خواندن 11378 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.