نکات تعمیرات تلویزیون شارپ و سونی

نکته : شما عزیزان می توانید جهت تعمیرات تلویزیون سونی خود با مرکز تعمیر تلویزیون دیبا سرویس تماس حاصل نمایید

17) مدل:  sharp LCD-32D500A-BK LCD TV

علامت:  یک لایت روشن و خاموش می‌شود، سپس تصویری وجود ندارد.

هنگامی که تلویزیون روشن و خاموش می‌شود، همه چیز عادی است، پس از 2 ثانیه، تصویر تاریک شده و سپس تصویری وجود ندارد. پس از 2 ثانیه، تصویر به حالت عادی بر می‌گردد. اما پس از حدود 2 ثانیه تصویر دوباره محو می‌شود. این وضعیت چندین بار اتفاقی می‌افتد، پس از آن تلویزیون به صورت خودکار خاموش خواهد شد. صدا عادی است.

شماره برد اینورتر: RUNTKA67SWJQZ

تعمیر / راه حل:

مظنون خرابی لامپ CCFL است. برای آزمایش لامپ‌ها از تستر CCFL استفاده کنید. همه لامپ‌ها سالم به نظر می‌رسند. BL_ ON, PWR_ ON/OFF و سیگنال‌های DIM را اندازه گیری کرده، همه عادی و پایدار هستند. ورودی 24V برد اینورتر نیز صحیح است. بنابراین به نظر می‌رسد مشکل برد اینورتر باشد. Mosfet ، ترانسفورمر HV و خازن‌ها در برد اینورتر همه سالم هستند. بنابراین IC اینورتر BD9893F تعویض شده و مشکل برطرف شد.

18) مدل:  Sony KLV-32BX205 LCD TV

علامت:  هنگامی که تلویزیون روشن است، روی صفحه عبارت (Binary File Detecting) ظاهر می‌شود، پس از آن تلویزیون خاموش می‌شود.

تعمیر / راه حل:‌

حافظه فلش پروگرام شد ولی این عمل کمکی به حل مشکل نکرد. مالک تلویزیون اعلام کرده بود که کمی آب توسط بچه‌ها به تلویزیون تماس داشته است. هنگام بررسی دکمه جلویی، داخل دکمه‌ها آب خوردگی مشاهده می‌شد. از الکل برای پاک کردن دکمه استفاده شد. تلویزیون روشن شد و اکنون به صورت عادی کار می‌کند.

19) مدل :  TCL L32E09 LCD TV

علامت:  در حالت استندبای می‌باشد.

تعمیر/ راه حل:‌

این تلویزیون LCD به نظر می‌رسد که کاملاً خاموش باشد (dead)، اما هنگامی که ولتاژهای یک لایت و PSU بررسی شدند، همه آنها عادی بودند. اما سیگنال PS_ON مادربرد وجود ندارد. هنگام آزمایش مادربرد، همه ولتاژهای مدار LCD , DC-DC 5 ولت، 3/3 ولت، 5/2 ولت و 27/1 ولت عادی و پایدار هستند. با استفاده از کنترل از راه دور و دکمه‌های جلویی نیز هیچ فعالیتی مشاهده نمی‌شود. اندازه ولتاژ ورودی Vcc، ای سی حافظه فلش (S25FL040A) U104 صحیح است. مقداری گرمای چیپ ست اصلی نیز احساس می‌شود.

بنابراین مظنون اصلی در این تلویزیون، خرابی فریمور (Frimware) است. از پروگرامر ISP استفاده شده و با بررسی اولیه اطلاعات Serial Print آغازین متوجه شدم که همه اطلاعات به هم ریخته هستند. پروگرام کردن مجدد فریمور انجام شد ولی کمکی در حل مشکل نکرد. بنابراین آخرین مظنون ممکن است چیپ ست اصلی

(U 112, BGA type) یا کریستال (14.31818 MHz) باشد. با تعویض کریستال X 1000 مشکل برطرف شد! با استفاده از پروگرامر ISP اطلاعات اولیه Serial Print بررسی شد اکنون همه آنها صحیح هستند.

20) مدل : TCL L46E5300A 3D LED TV

علامت:  تلویزیون پس از حدود 1 تا 2 ساعت صدایی ندارد.

تعمیر/ راه حل:

هنگام آزمایش این تلویزیون، پس از حدود 1 ساعت، صدا به طور متناوب قطع و وصل شده، پس از آن کاملاً بی صدا می‌شود. استفاده از ورودی‌های صدای دیگر مانند AV و HDMI نیز نتیجه مشابهی دارند.

چون مشکل با گرم شدن تلویزیون ظاهر می‌شود، پس مظنون بخش صدا در مادربرد است و قطعاتی روی این برد وجود دارد که حساس به افزایش گرما هستند. جهت باد خشک کن مو (سشوار) روی بخش صدا مادربرد قرار گرفت. فقط پس از 10 دقیقه مشکل عدم وجود صدا در تلویزیون ظاهر شد. بنابراین اطمینان حاصل شد که بخش صدا باعث بروز این مشکل بوده است. هنگام آزمایش U 701 ( TAS5707) در هر پایه آن، متوجه شدم پایه 10 (پایه کنترل وظیفه MUTE)، هنگامی که صدای تلویزیون عادی است این پایه حدود 3/3 ولت است. پس از استفاده از سشوار مو روی بخش صدا، این ولتاژ به آهستگی تا 0 ولت کاهش می‌یابد و صدا قطع می‌شود!

بنابراین مظنون مدار MUTE است و قطعاتی در آن بخش وجود دارد که با افزایش حرارت دچار نقص می‌شوند. گرمای سشوار را روی این مدار متمرکز کردم و متوجه شدم یک خازن C735(1 uf),SMD نشتی دارد و نسبت به افزایش حرارت حساس شده است. پس از تعویض این خازن، مشکل صدای تلویزیون حل شد!

خواندن 3236 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.